Poésie – en Roumain |
Ara Alexandre Shishmanian est l’auteur de 30 volumes de poésie en
roumain (parus en Roumanie depuis 1997 et, depuis 2019, en autoédition en
France), et de six recueils en français (dont quatre parus à l’Harmattan,
depuis 2014). Quelques appréciations (en roumain): |
„ ... un periplu poetic remarcabil, materializat prin câteva zeci de volume
publicate de-a lungul timpului în România și Franța, un periplu
dens, marcat de caracterul luxuriant al unui suprarealism împins dincolo de
cele mai îndepărtate limite ale neconvenționalului, care
solicită la maximum capacitatea intelectuală a cititorului, precum și
abilitatea acestuia de a descifra sensuri și imagini, ambele necesare
navigării printre meandrele unui subconștient zbuciumat, angoasat și
halucinant – dar călăuzit de o vastă cultură și de o
inteligență sclipitoare –, aflat mereu în căutarea esențelor,
a sensurilor ultime refuzate ființei umane.” Christian Tămaş, în Leviathan, nr. 1/2024 În esenţă, cred
că poetica lui Ara Alexandru Şişmanian este cea a unui
vizionar modern al ideilor poetice încifrate într-o sintaxă plină
de nelinişti, care devin, la rândul lor, o punte catalitică
către armonizarea limitelor de tot felul, către jocul combinatoriu
al extremelor, către noi, proaspete paradoxuri. ... Toate aceste
procedee îmi reamintesc de preferinţa mea pentru preeminenţa ideii
în defavoarea prea-extinsei perioade a cantonării în expresie, cugetare
a valorizării poeziei (spre care se întorc actualmente filosofiile
limbajului) care a fost şi ea (ca atîtea altele) prefigurată de
mintea înainte-mergătoare a lui Eminescu: “Adevărat este cum
că poezia nu are să descifreze, ci din contră are să
încifreze o idee poetică în simbolurile şi hieroglifele imaginilor
sensibile.”» Rodica Marian, în Euphorion, nr. 3/2023. „Ara
Alexandru Şişmanian îşi concepe lirica în cicluri: Triptic (Priviri, Ochiul orb, Tireziada), Migrene, Neştiute,
Absenţe.(…) Poetul tinde spre esenţe pure (…).
Înţelesurile cuvintelor se luminează uneori, alteori se
încifrează sau povestesc abrupt despre tăcere, absenţă,
golul din priviri, lacrimi, pante coborâte, fantasme spulberate, întunericul
din care „izvorăsc halucinaţiile”, lumi spectrale, labirint
existenţial, mental, lăuntric, al memoriei, limbajului etc. Într-o
posibilă inversare a lumilor, s-ar putea zări ca-n vis
neştiutele şi etern căutatele lumi neîncepute.” Sonia Elvireanu, în Neuma, mai-iunie 2019. „Neștiutele
amintesc de Necuvintele lui Nichita
Stănescu, de permanenta convertire poetică a miracolului mereu
refuzat de privirea comună: ,,port în mine o a treia ureche –
surdă la toate zgomotele, la toate silabele inutile/ o ureche ce nu aude
decât neștiutele/ o ureche nocturnă care aude vocile imposibile/
aproape o aripă ce-ar auzi cu zborul/ mirosind întunericul ca pe-un
parfum/ urechea surdă e un suflet mai treaz – un suflu respirat de
tăcerea divină...”. Cu luciditate, poetul înregistrează
imaginile terifiante ale realului, văzutul și nevăzutul,
auzitul și neauzitul, punând în pagină notații lirice,
decantând neliniști cotidiene, crispări și temeri, expansiuni
ale imaginației, totul într-un limbaj poetic distinct, auster și
grațios, vehement și camuflat, ordonator și misterios.” Monica
Grosu, în Discobolul, 2018 „Volumul [Absenţe I]
probează o vocaţie autentică (evidentă încă din
volumele anterioare), rigoarea expresiei şi bogăţia luxuriantă
atât a ideilor cât şi a lexicului. Departe de a cădea în
manierism, Ara Alexandru Şişmanian caută să se exprime
într-o manieră originală şi personală. Experiment,
probă iniţiatică, creaţia sa, marcată de gustul
pentru excentric, surprinde realul imediat la alte dimensiuni, desprizând
realităţi paralele, virtuale, căutând hotarul dintre salvare
şi rătăcire. Polemist acut, gândeşte liber şi
personal meditând în formule lapidare care însă se completează
reflectând o stare de continuă tensiune, în care setea de alteritate
ţine de identitate, de fidelitatea noastră faţă de noi
înşine.” Petre Ciobanu, în Ramuri,
nr. 7-8 / 2009. „Migrenele se autogenerează fascinant, în cadrul unui
proiect poetic puţin obişnuit. Autor solitar, dificil, incomod, Ara
Alexandru Şişmanian îşi urmează calea lirică ad inferos,
aducînd la suprafaţă străluciri bizare.” Paul
Cernat, în Ararat, 2007 „Volumul
lui Ara Alexandru Şişmanian [Triptic, ed. CR 2000] nu este
unul de poezie. Viziunea nu se lasă cuprinsă în cuşca
eufoniei... (...) Apocalipsa este „cacofonică”. La fel şi lumea în care
trăim. Volumul lui Ara Şişmanian este o excepţională
„trezire” din lenea unei poezii care nu mai ştie să spună sau
să se spună, tocmai de aceea părând atât de dificil. Nu-mi dau
seama dacă acest volum va fi apreciat de critică, o cronică
nefiind de ajuns pentru a descurca firele aglomerate în subterana textului.
Poate un studiu. Or, cine mai face aşa ceva?...” Bogdan-Alexandru Stănescu, în Adevărul literar şi
artistic, 15 octombrie 2002. „Ara Alexandru Şişmanian este autorul unor
versuri superbe care ne încântă adesea prin pregnanţa lor de
definire poetică, apropiată de oracular. (...)
Înlănţuirea imaginilor e debordantă, dar prin ele şi dincolo
de ele se trasează câteva teme fundamentale în ce priveşte miturile
proprii ale poetului: haosul, neantul, vidul, infernul, abisul şi, mai
cu seamă, raporturile fenomenologice dintre lucruri şi privire.
Căci, precum un Tiresias modern (ori post-modern), Ara Alexandru
Şişmanian ne îndeamnă spre profunzimea nevăzută: Închide
ochii ca să deschizi privirea.” Dan
Cristea, postfaţă la Triptic, 2001 “Lumea lui Ara Alexandru
Şişmanian este o lume a
oximoronilor, o lume sub semnul coincidentei contrariilor. O lume a golului,
a neantului, în vederea domesticirii căruia se imaginează o
întreagă strategie: este conceput ca lucru şi acoperit cu cuvinte,
în intenţia de a-l aneantiza, a-l transforma într-adevăr în lucru.
E contestată o lume logocentrică (a urechii) şi se
încearcă instaurarea unică a privirii, paradoxal, tot
logocentrică, numai că în mod mediat – litera, care-i
organizează discursul, e un reflex vizual al sunetului... Privirea e
principala modalitate de explorare a lumii ca oprire la suprafata lucrului,
încercînd, prin anatomia ei, să treacă dincolo, în
esenţă... O privire care-şi propune să rămînă
doar atît, să fie ne-gîndire..., expresie nici a încrederii totale în
cuvinte, nici a abolirii totale a lor, mai curînd, a folosirii lor ca
instrumente pe Cale.” Romulus Bucur, în Arca,
nr-ele 1, 2, 3/1998 |
Lire/télécharger
(en roumain): |
§ Triptic: Priviri, Ochiul orb, Tireziada (Tryptique:
Regards, L'œil aveugle, Tirésiade), ed. Arhipelag, 1997-1999; ed. Cartea
Românească, 2001: disponible ici. |
§ Migrene (Migraines): I-III,
ed. Cartea Românească; IV, ed. Paralela 45; V-VI, ed. Ramuri. - Migrene 1 (2003) - Migrene 2 (2004) - Migrene 3 (2005) - Migrene 4 (2006) - Migrene 5 (2007) - Migrene 6α (2016) - Migrene 6δ (2017) |
§ Absenţe (Absences): I-IV, ed. Ramuri. - Absenţe 1 (2009) - Absenţe 2 (2010) - Absenţe 3 (2011) - Absenţe 4 (2012) |
§ Neştiute (Méconnues): I-IV, ed. Ramuri. - Neştiute 1 (2012) - Neştiute 2 (2013) - Neştiute 3 (2015) - Neştiute 4 (2018) - Neştiute 5 (2018): disponible ici. |
§ Menuetul menestrelului morbid (Le ménuet du ménestrel morbide), 2019: disponible ici. |
§ Staze şi
Enstaze (Stases et Enstases), 2021, online: disponible ici. |
§ Zdrenţe (Haillons): §
Zdrenţe 1
(2022), online:
disponible ici. §
Zdrenţe 2
(2023), online:
disponible ici: §
Zdrenţe 3
(2024), online:
disponible ici: |
§ Onirice (Oniriques): § Onirice 1 (2022), online: disponible ici: § Onirice 2 (2023), online: disponible ici: |
§ Letala lunii (2024), ediţia a 2-a online: disponible ici: |
Publications dans des revues: Ara Alexandre Shishmanian a
publié des groupages de poèmes dans de nombreuses revues roumaines, dont
dernièrement : Poezia (2/2018, 3/2021), Convorbiri literare (2/2021, 2/2022,
3/2024), Luceafărul (6/2018, 10/2020,
1/2022), Discobolul (4/2018, 4/2020,
1/2023), Vatra (3-4/2019,
10-11/2020, 3-4/2022, 9/2023 , 7-8/2024) Bucovina
literară (1-2-3/2019, 7-8-9/2020, 7-8-9 2021, 1-2-3/2024), Ararat online (7/2020, 12/2021, 2,8,12/2022, 12/2023, 2/2024), Euphorion (nr 3/2021, 3/2022, 1/2024, 2-3/2024), Léviathan (4/2020, 4/2021, 2,3,4/2022, 1,2/2023, 1,2/2024), Itaca – Dublin (4/2021, 1,2,3/2022,
1,2,4/2023, 1,2,3/2024). |